Saturday 11 August 2012

Bloggers Copy Paste?!


SALAM
Apa cerita ni? Bloggers copy paste?



Inilah nasihat dari kawan-kawan aku ketika aku cakap aku nak try buat blog. Deorang kata jangan jadi blogger copy paste. Orang tak suka.. orang tak suka, kenapa?

Tapi apakah itu blogger copy paste?
Menurut deorang, bloggers copy paste ini ialah golongan bloggers yang suka copy bloggers lain punya article dan paste dalam blog dia macam buat assignment jer. Selain pada itu, ada juga yang copy dari petikan akhbar online jugak ada jugak ke stail macam ni? Emm, betul juga tu..aku ada juga terbaca tulisan blog, macam ayat buku pun ada. Kekantoian!!

Tapi kenapa mereka buat kerja macam ni? Aku rasa ada beberapa musababnya;
1. Kering idea (nak fikir tapi idea tak datang atau malas nak fikir)
2. Nak cepat (seperti kata iklan “Pantas dan menjimatkan masa”)
3. Asal ada (janji ada orang visit blog cukuplah)
4. Tak pandai nak menulis (erk~~ karangan dapat C+)

Sebab itu la juga kalau kita membaca article yang di”copy paste” ni selalu pelik dari segi bahasa. Kalau copy dari laman Indonesia ada ayat-ayat yang digunakan agak asing pada pendengaran kita.

Ok, apa-apapun jangan jadi BCP (blogger copy paste) maaaluuuu

Bye!!!
Wassalam

No comments:

Post a Comment