Thursday 19 December 2013

Pengalaman Pertama: Menjadi Fasilitator Untuk FRESHIE

Assalamualaikum

Hai bertemu lagi untuk sambungan kisah yang belum ni. Kalau tak sempat baca, anda boleh tekan DISINI. Hehe. Tekan tekan. Ok jom sambung

ni hiasan je tau. pinjam kejap eh. tq

Pertama kali menjadi "Pembantu Mahasiswa" atau "Fasilitator" ialah perkara yang menakutkan kerana tidak pengalaman mengawal pelajar-pelajar yang besar bilangannya. Kalau tak salah saya ketika itu bilangannya hampir 800 orang.

Sebelum diterima sebagai PM, kami perlu menghadiri orientasi sebagai PM. Banyak pengalaman yang menarik berlaku ketika itu. Mata saya melilau saja ke sana sini kerana tak kenal sesiapa pun. Sebatang kara.

Kami dibahagikan kepada kolej-kolej kediaman tertentu dan saya ditempatkan di Kolej Kediaman Refflesia dan Angsana di P.Alam. Perasaan gementar semakin menyelubungi diri tatkala dijengah rakan-rakan baru. Tak ada seorang pun yang saya kenal

Selepas bertaaruf, memperkenalkan diri kami mulalah bersembang-sembang dan berbual-bual (sama je). Kekuatan PM ketika itu cuma lingkungan 20 orang sahaja.Waktu tu saya ditugaskan sebagai BIRO KEROHANIAN dan SUKAN. Selepas diberikan taklimah, tahulah saya skop kerja biro ni. Tapi apa yang memeningkan kepala saya ketika itu, apakah sukan yang sesuai untuk dilakukan oleh 800 pelajar dalam masa yang sama. Uhh man..!!

Hari pertama:
Setelah ibubapa pulang dan meninggalkan anak-anak mereka di kolej kediaman. Ketika itulah juga kuasa ditangan kami datang secara tiba-tiba. Hehe. Mereka dikumpulkan di dewan. Bila melangkah masuk saja, mak aii ramai giler. Dup dap dup dap encik jantung berdegup kencang sampai rasa nak terkencing. Dengan muka yang penuh control dan cuba-cuba buat relax, semua PM naik ke pentas. Bila tiba time saya memperkenalkan diri, rasa nak lari. Huhu. Ayat skrip pada ketika itu ialah... Nama abang ...... abang akan jaga adik-adik dari segi kerohanian dan sukan. Cepat-cepat saya cakap Ok, tq. Hoo hoo lepas bala. Lepas tu startlah akitiviti ngan adik-adik PB (Pelajar baru) ni..

Hari kedua:
Pagi-pagi lagi, dalam pukul 5 pagi saya kena bangun untuk kejutkan PB. Bukan main liat lagi nak bangun subuh. Bayangkanlah kena naik setiap level untuk ketuk pintu bilik mereka. Rasa nak fracture dah tulang temulang jariku ini. Last-last sekali apa yang kami buat ialah bunyikan siren. Itupun tak bangun jugak. Huhu. Inilah akibatnya bercuti lama bangun lambat. Hehe. Dan bila jumpa kawan baru, apa lagi bersembang tak ingat dunia dan akibatnya tak ingat nak bangun subuh. Macam-macam lah PB-PB ni.

Hari ketiga hingga keempat.
-sila baca perenggan yang diatas ni. Sama je tiap-tiap hari.. Huhu

Hari akhir
Gimik perletakan jawatan sebagai PM sungguh penuh simbolik yang dicadangkan oleh Ketua dan Penolong Ketua PM (iaitu MPP). Kami memegang lilin yang menyala setiap seorang. Bila sampai mikrofon, kami memohon maaf atas segala dosa dengan PB dan kami tiup lilin tu. Kami kata dengan terpadamnya lilin, maka kami bukan lagi PM untuk PB tapi kami kawan PB. Ramai jugaklah yang menangis termasuklah cik-cik PM, emcik-encik PM steady. HEHE

Penutupnya, ex-PM dan PB menyanyi sama-sama lagu WARISAN dari Allahyarham Sudirman. Lirik lagu tu memang syahdu dan tangkap leleh dan akhirnya ramai yang meleleh juga ayaq mata. Ape? Saya? Emm~~~ (no komen). Ok see u. (cepat-cepat je tutup cerita..haha)

Jumpa lagi dengan cerita PENGALAMAN PERTAMA yang lain: BERKHATAN. Oucchh~~

No comments:

Post a Comment