Friday 13 December 2013

Pengalaman Pertama: Menjejak Menara Gading

Assalamulaikum

Pertama kali menjejakkan kaki di universiti awam menyebabkan perasaanku bercampur baur. Bukan tak pernah berjauhan dengan keluarga. Pernah tetapi cuma utntuk seketika tapi kali ini mungkin lama juga. Biasalah perasaan remaja baru nak membesar, baru nak belajar berdikari. OMG..Orientasi!!! Bencinya!!

Image: Lebih 9,000 pelajar baru akan daftar diri mulai hari ini
hiasan je ni

Bagi pelajar baru atau nama glemer "FRESHIE" amatlah tak best pada minggu pertama sebab kena orientasi. Kalau seminggu, seminggu la hidup dicatu. Penat dan kelam kabut sentiasa menyelebungi diri kerana tidak mendapat rehat yang cukup terutamanya pada waktu siang. Bila tiba sesi malam, alamatnya mata dah jadi separuh dengan kepala yang mengangguk-angguk tanda "faham" apa yang diceramahkan walaupun berada di alam mimpi. ;p (tidur)


Banyak juga perkara-perkara yang agak menjengkelkan dalam orientasi. Ada satu sesi tu, kami terpaksa berdiri di gelanggang bola tampar seawal 5 pagi mendengar 'ceramah' dari fasilitator sehinggalah waktu subuh. Kemudian selesai solat subuh, kena pula dengar ceramah subuh. Hurmm, ceramah subuh ~~ (mesti korang tahu jadi apa kan? hehe)


Denda mendenda ni memang dah lumrah dalam orientasi week. Ada yang kena push up, ada yang kena marah dan ada jugak yang kena tiup lampu pendaflur hingga padam!! Aisemen, macam mana nak padam bos? Dah la lampu tu berapa tinggi nun di syiling. Hehe. Kelakar betul la denda macam tu.


Lagi sehari dua nak tamat orientasi, kami ditugaskan ambil tanda tangan fasilitator. Aduhai, bapak susahnya nak dapat. Siap tak mengaku nama, suruh buat itu buat ini semata-mata nak turunkan tandatangan atas kertas milik freshie. Tapi sebagai freshie, layankan je la. Kalau ikutkan marah, memang marah..haish!!


Dalam orientasi tu, ada satu sesi untuk menyedarkan freshie supaya belajar dengan bersungguh-sungguh, jangan lupakan pengorbanan ibubapa dan menghargai peluang yang telah diberikan kepada kami. Yes, ceramah lagi. Suka 3x. Tiba-tiba lampu dewan ditutup. Terdengar suara fasilitator yang sayu-sayu. Tiba-tiba ada suara dari freshie yang gelak "kik kik" Daripada suara mendayu-dayu terus jadi suara mengamuk. Huhu. Tak sempat nak menghayati keinsafan terus potong stim.


Itulah sedikit antara yang saya dapat ingat. Bila kenangkan kembali, ia memang kenangan yang sangat menyeronokkan dan mengembirakan. Mungkin nanti saya akan kongsikan juga PENGALAMAN PERTAMA: MENJADI ABANG FASILITATOR bagi pelajar baru aka FRESHIE. Hehe (gelak jahat)


Jumpa lagi nanti.

Teruskan membaca

Boleh kongsikan pengalaman anda juga.


p/s - tq kepada abg dan akak fasi atas segala pengalaman yang menyeronokkan.

-S.I.H.Ad-


No comments:

Post a Comment