Thursday 26 December 2013

Pengalaman Pertama: Berkhatan

Assalamualaikum

Hai jumpa lagi. Baru je masuk edisi ketiga untuk pengalaman pertama. Pembaca macam takde je. Hehe. Tak pe la belum rezeki la tu.

Pengalaman berkhatan ni akan menjadi pengalaman pertama dan terakhir seumur hidup. Tak akan dilalui lagi.


kali ini tak de gambar. Biarlah rahsia

Jadi apa ceritanya pula kali ini.

Bila cuti sekolah, semua orang berseronok tapi bukan untuk semua orang. Ada yang merancang untuk berkelah ditepi pantai, panjat gunung, melancong dan melencong dan macam-macam lagi. Tetapi ada jugak benda yang tak best tapi tetap kena buat. apa dia? Kena buat kerja sekolah!! Huhu

Tapi kisah kerja sekolah kita letak tepi sekejap. 

Perasaan yang tak dapat dibayangkan bila esok nak cuti tapi kalau boleh tak nak cuti sebab dah nak kena berkhatan. Emm, orang kata dah nasib badan. Apa boleh buat..

Mengenang kembali kisah lampau yang terlampau, saya menyertai "program tersebut" ketika sekolah rendah yang telah belangsung dengan seramnya di sekolah agama. Dah la menunggu itu satu penyeksaan. Bila tengok sorang keluar sengeh, kita pun rasa ok. Tapi bila ada yang keluar menangis, kita pun rasa nak balik je. Ni semua tok mudim punye pasaaalllll!!!

Tunggu punya tunggu waktu yang ditunggu telah pun tiba. Bila nama dipanggil terpaksalah masuk. Lantas, terdengar pula suara.. "Dik, baring sini".. Wargh..dup dap dup dap la. Huhu. Pasrah, pasrah. *babak seterusnya telah dipotong

Bila semuanya sudah selesai, apa nak ditunggu..balik la rumah. Lagi satu perkara yang tak best berlaku seperti tak boleh berjalan-jalan, berlari mahupun melompat ke sana-sini seperti kanggaru. Makan pun kena buboq dan ikan selayang stim atau rebus. Tawar tak payah cakap la kan. Tak sedap. Tatkala itulah dimana adik yang masih lagi kecil menayang aiskrim sambil menari-nari anak rusa nani didepan dengan riang gembira. Haish!!. Itu belum lagi bawa drumstick mengelilingiku yang terbaring kaku. Satu lagi Haish!!!

Tapi bak kata orang setiap kepahitan ada kemanisan di dalamnya. Ketika ini lah orang memberi perhatian lebih. Hahaha. Nak apa je dapat kecuali makanan (terpaksalah makan makanan tawar). Dan bila orang datang rumah, orang akan bagi duit.. Yahoo. Hihi. Tapi habis lepas tu sebab beli kereta Dash Yonkurou.

Lama sikit dan boleh berjalan. Banyak pulak pantangnya. Yang pertama: Tak boleh jalan banyak. Ke2: tak boleh langkah kulit kerang (Giler lar pantang ni!!) No 3: Lupa dah

Bila masuk sekolah.. dah boleh masuk "kelab orang-orang dewasa" walaupun masih sekolah rendah. Kelab ni ada misi dan visi. Apakah misi dan visinys? Haha. senang saja. Menyakat budak-budak yang belum menyertai upacara tersebut. Haha.

Bila dah besar, fikir-fikir balik memang tak matang betul time tu. Budak-budak. Haish sekali lagi.

Ok la cukup dulu sampai sini. Jumpa lagi dalam edisi PENGALAMAN PERTAMA: NAIK KAPAL TERBANG



1 comment: